Att bygga en bro - del tre
Kategori: Allmänt
1) Först och främst måste arbetsplatsen förberedas. Om den ligger nära ett järnvägsspår måste extra säkerhetsåtgärder vidtas (exakt vilka dessa är har jag beskrivit här: http://lisaihongkong.blogg.se/2015/march/inspektioner-och-tester-2.html).
Förberedelserna handlar om att säkra en god arbetsplats samt tillgången till denna. Ibland betyder detta att slänter behöver skapas eller att nivåskillnader behöver planas ut. Placering för framtida plattor märks ut och en vattenfiltreringsanordning för att kunna rena vattnet innan det släpps ut till det allmänna avloppsnätet sätts upp. Här gäller det också att identifera eventuella befintliga kablar och ledningar i marken, dimension och exakt läge på dessa.
2) När förberedelserna är klara är det så dags att gräva fram pelarna som foundations gjutit i ett tidigare skede. Detta görs dock först efter att en ELS, Earth Latteral Support, har upprättats, som säkerställer att marken inte ska kollapsa över utgrävningen. ELSen består av höljen som vibreras ner i marken och fylls med sand samt stag som svetsas fast i dessa höljen.
3) Därefter tas de befintliga pelarna av till lämplig höjd och armeringsjärn svetsas fast. På detta gjuts sedan plattformen, det vill säga själva pelarplattan.
4) ELS tas delvis bort och marken återfylls en bit upp längs pelaren.
5) Resten av pelaren gjuts i sektioner, efter att armeringsjärn installerats och kontrollerats. Vid gjutning fästs formar utanpå armeringsjärnen som förankras ordentligt med rejäla bultar. Formen fylls sedan med betong och får härda. Nyligen hände en olycka på ett annat projekt där formen exploderade och flöt under över den närliggande järnvägen. Skadeståndet blev stort och nu är vårt projekt extra mycket på sin vakt för att det inte ska hända igen.
Det är ännu inte riktigt klart vart jag ska spendera kommande veckor, så jag kan inte avslöja vad nästa del i följetongen kommer att handla om. Ni får helt enkelt kika in igen senare.
Väl mött tills dess!
/Lisa