lisaihongkong.blogg.se

Miljö och hållbarhet

Kategori: Allmänt

Jag har ännu inte lyckats få till någon pratstund med miljöavdelningen på detta projekt och som jag nämnde tidigare så är det så att projektledarna och ingenjörerna generellt inte är så insatta i dessa typer av frågeställningar. Jag upplever att frågorna är mer segregerade i detta projekt än vad de är hemma. För även om de har en miljöenhet här på projektet så sitter hela den gruppen tillsammans, i en egen del av kontorsbyggnaden och jag har hittills aldrig varit med om att de interagerar med den övriga projektorganisationen. Jag upplever också att ansvaret inte tas gemensamt, att alla äger frågan, eftersom de bara blinkar oförstående mot mig när jag frågar om exempelvis användning av biodiesel i maskiner. Detta trots att jag vet att Gammon har satt upp mål för att öka just användningen av denna till 15% under fjolåret, så det borde rimligtvis ha nått ner till projektledarna här på något sätt. 

Av denna anledning, och såklart eftersom miljö är ett av mina stora intresseområden, har jag under lite lugnare stunder på kontoret försökt läsa på lite mer om just miljöaspekterna för Gammon generellt och också mer specifikt för detta projekt. Jag hittar bl.a. några intressanta målsättningar för arbetet med att minimera miljöpåverkan:

  • 95% av alla träställningar ska komma från trä som är FSC-märkt. 100 % av allt trä i trädörrar ska också ha samma märkning.
  • 100% av cementmaterialen, aggregaten och de prefabricerade elementen ska komma från regionen.
  •  Mängden avfall som går till deponi ska minska med 30%.
  •  Användningen av kommunalt vatten ska minska med 20%.

Jag hittar också många mål om att minska energiförbrukningen och dieselanvändningen i stort, trots övergången till biodiesel.

Den här bilden visar ramverket för Gammons arbete med hållbarhet. En väldigt talande och inspirerande bild kan jag tycka, och den är absolut en bra utgångspunkt för det övriga miljöarbetet. Det är ju dock så att arbetet som kommer efteråt, med att implementera och fullföra åtagandena, kanske är det svåraste.
 
 
r är ett exempel på ett praktiskt mål och åtagande, det tidigare nämnda arbetet med att byta ut vanlig diesel till biodiesel.

De anordnar kontinuerliga workshops och arbetar aktivt tillsammans sina underleverantörer för att dessa också ska se över och minska sin miljöpåverkan. 55% av leverantörerna är hittills med på tåget.

Cynisk som jag är kan jag dock inte låta bli att tycka att detta låter bra, men att jag har svårt att se att det kommer att genomföras. När vi vistas ute på byggarbetsplatserna är det väldigt tydligt att de enda miljöåtgärder som genomförs syftar till att minimera synlig påverkan, som exempelvis utsläpp av olja i vatten, eller utsläpp av smutsigt vatten i viken intill bygget. På bilden nedan syns den 'environmental review' som görs i samband med varje metodbeskrivning för att identifiera eventuell påverkan på miljön samt vilka åtgärder som kan vidtas för att minimera dessa.

 

 Utdrag ur en metodbeskrivning
 
Jag ska fortsätta min jakt på miljöingenjörerna, så att vi kan föra en diskussion tillsammans om vad som fungerar bra och inte med miljöarbetet här kontra hemma i Sverige.
 
Jag återkommer med en uppdatering om detta längre fram!

/Lisa