lisaihongkong.blogg.se

Vardagen

Kategori: Allmänt

Nu är det helt plötsligt två veckor sedan jag landade. Två veckor som sprungit förbi. Det betyder i praktiken att jag redan varit här en fjärdedel av de åtta veckor som jag planerat ska spendera här. Det känns mycket märkligt. Men det betyder också att jag faktiskt har börjat komma in lite grann i vardagslivet. Jag tänkte att jag skulle beskriva hur mina dagar härnere faktiskt ser ut alltsom oftast. 
 
5.40 ringer väckarklockan första gången. Då måste jag gå upp och slå på varmvattenberedaren så att jag faktiskt har varmvatten till den förestående duschen.
6.00 Drar jag mig lätt sömndrucken upp ur sängen för andra gången, duschar, klär mig och äter frukost.
7.00 Tar tunnelbanan mot jobbet
7.45 Byter till bussen som tar mig sista biten till baskontoret, WA5.
8.00 Slår igång datorn, går igenom mailen och ser om det hänt något särskilt i Sverige eller i projektet här i HK sen gårdagen. Planerar dagen.
8.45 Åker ner mot foundations kontor vid arbetsplatsen. 
9.00 Möter upp mina kollegor, dricker kaffe och pratar igenom dagens planer.
9.30 Utflykt till bygget, någon av plattformarna eller någon av de arbeten som utförs på land.
12.00 Lunch pö någon av restuarangerna nere i Tung Chung.
13.30 Efter lunch brukar vi antingen sitta ner med någon form av teori, metodbeskrivning eller ritningar, eller så gör vi fler utflykter, allt beroende på vad som händer på bygget för dagen.
16.00  Efter fyra någon gång brukar vi återvända till kontoret och avrunda dagen här. Jag brukar sätta mig och skriva ner vad vi gjort och då framförallt sammanfatta vad jag sett och vad jag reflekterat särskilt över.
16.30 Transport tillbaka upp till WA5. Här sitter min handlerade så under eftermiddagen brukar vi prata en stund om dagen, planera lite och allmänt reda ut frågetecken jag har (typ den svenska benämningen på alla facktermer jag lär mig på engelska).
17.30 Jag brukar avsluta dagen med att fundera lite på blogginlägg, försöka föra över bilder till bloggarkivet och lite andra småsaker som är svåra att hinna med under dagen annars.
18.15 Går bussen tillbaka mot tunnelbanan. Jag brukar vara hemma strax efter 19.
19.30 Äter jag middag på något mer eller mindre väl valt ställe i Wan Chai eller Causeway Bay. Ibland hoppar jag av tunnelbana vid centralen och äter där.
20.30 Promenerar sakta hemåt efter middagen. Kollar på människor och kanske svänger förbi någon butik och handlar mat eller andra förnödigheter.
21.00 Ringer något facetime-samtal hem till familj och vänner, bloggar, kollar läget på projektet hemma. 
22.00 Lägger mig och läser en stund
22.30 Släcker och sover
 
Tung Chung, där vi ätit lunch dessa veckor. Jag är i allmänhet väldigt imponerad av alla höga hus! 
 
Dagarna går väldigt fort och jag trivs bra.
Nu har jag spenderat två veckor med Gammon Foundation och lärt mig allt om marina, borrade pelar och stålkärnepelare. I nästa vecka kommer jag att rotera vidare, och ska nu spendera lite tid med Gammon Civil, och närmare bestämt de gäng som gör själva brofundamenten.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: