lisaihongkong.blogg.se

Vår

Kategori: Allmänt

Våren har kommit till Hong Kong och Lantau. Jag har kommit till insikten att jag måste köpa ett bra solskydd för ansikte och armar om jag vill komma härifrån i ett skick någorlunda likt det jag anlände i. Vädret den här veckan har varit alldeles underbart, mellan 25-30 grader med sol och växlande molnighet utan nederbörd. Inte heller har det blåst särskilt mycket. Träden blommar i alla möjliga vackra färger (som inte gör sig rättvisa på bild) och fåglarna kvittrar oavbrutet.
 
På siten odlar de tomater, morötter och lite annat spännande!
 
Mina dagar ser fortsatt ut som de gjorrt under mina första veckor, med undantag för att jag nu bytt gäng. Jag vandrar uppåt längs bropelaren och dessa första dagar har vi fokuserat på temporära arbeten runt pelaren samt installering av armeringsjärn och gjutning av själva bropelaren.
 
För att jag ska få ett bra grepp om bygget så kombinerar vi de tekniska aspekterna i form av ritningar och metodbeskrivningar med faktiska platsbesök där jag i lugn och ro kan studera processen. Eftersom min bakgrund inte är alltför teknisk så  får jag lägga en del krut på att förstå exakt vad som görs och varför. Jag hoppas att jag längre fram under min vistelse här har möjlighet att fördjupa mig mer i de områden jag faktiskt kan - projektledning och styrning. Sen är det ju så att jag snappar upp rätt mycket även i den dagliga verksamheten. Hong Kong känns betydligt mycket mer hierarkiskt än Sverige, med tydlig rangordning bland arbetskraften. Titlar i stil med senior, first och assisting före, i sverige mer vedertagna, termer såsom projektledare eller ingenjör är väldigt vanligt.
 
Ansvarsområdena för respektive roll är också tydligt definierat, bl.a. genom informativa och färgglada posters likt den nedan.
 
 Nu ska jag hugga tag i min fredag, sista dagen innan helgen!
/Lisa
 
Kommentera inlägget här: