lisaihongkong.blogg.se

Panerad fisk och currysås!

Kategori: Allmänt

En sak som jag hittills har tyckt har varit intressant att observera är arbetsmiljö och säkerhet på arbetsplatsen. När jag skulle resa hit fick jag direkt intrycket att säkerhet på byggarbetsplatser är högt prioriterat av både Hong Kongs myndigheter och av företagen. Jag fick läsa igenom en mängd material kring lagar och regler för byggarbetsmiljön samt även sitta med på en heldagskurs i ämnet väl på plats i Hong Kong. Genom detta fick jag ett "green card" som jag måste ha för att överhuvudtaget få vistas på en byggarbetsplats. Företagsledningen och projektledningen trycker vädigt mycket på frågorna. Frågan lyfts först på produktionsmötet varje vecka och överallt sitter de uppe "security alerts", vi uppdateras genom morgonmöten om särskilda risker dag för dag och det finns oräkneliga exempel på tavlor och liknande som uppmanar de anställda att tänka igenom sina skyddskläder och hur de agerar på arbetsplatsen.
 
Men, för det kommer ett men, detta märks inte riktig av bland arbetarna ute på byggarbetsplatserna jag varit på hittills.Det slarvas med den personliga skyddsutrusningen, de lyssnas dåligt på de som övervakar olika kritiska moment (såsom farliga lyft) och den allmänna attityden är att "är det min tur att förolyckas så är det så, det är inget jag kan påverka" Något som framstår som mycket märkligt för mig som inte är uppväxt med den kulturen.
 
Men även arbetsmiljön för kontorsbaserad personal är intressant. Ljudnivån är generellt väldigt hög. Det passerar tåg och flyg precis utanför kontorscontainrarnas väggar och varje gång så skakar det kraftigt i alla väggar, golv och tak. Walkietalkies står och sprakar lite varstans och byggbullret hörs väldigt bra genom de öppna fönstrena. Detta verkar dock inte vara något som beror någon annan än mig, så en kanske vänjer sig. De fikar aldrig (men det är det visst bara vi i Sverige som gör) och de arbetar långa, och många, dagar. Snittarbetstiden för killarna jag varit hos i veckan är 60-70 timmar i veckan (10 h om dagen, mån - lör). Men de har en timmes lunch, vilket är trevligt eftersom de ofta åker iväg och äter lunch tillsammans. Det ligger ett köpcentrum ungefär 10 min bort (med bil) och dit har vi åkt och ätit både förra veckan och idag. God, och väldigt billig, kinesisk husmanskost (ris och panerad fisk i currysås har varit standardlunchen för min del, hur gott som helst).
 
Utanför arbetsplatserna sätts sådana här skyltar upp, där antalet olyckor och tillbud per arbetad timme och anställd syns tydligt. Just denna skylt är från en arbetsplats inne i Wan Chai på HK-ön och inte från vårt projekt.
 Regler för arbetsplatsen sätts också upp lättillgänligt på området.
 
Ibland blir det dock lite tokigt med översättningen, tydligen får en inte kasta hårda saker på golvet, vilket jag tycker är en ganska rolig uppmaning.
 
Framförallt så verkar de ha väldigt roligt på jobbet. Det är lite blandade åldrar och många som är duktiga på engelska (även om arbetsspråket är kantonesiska). Jag blir väldigt väl omhändertagen och trivs väldigt bra än så länge!
 
Fick i skrivandets stund också veta att jag ska iväg på ytterligare en halvdagskurs i säkerhet på byggarbetsplatsen. Jag kommer att vara expert i ämnet innan jag åker härifrån! Återkommer med en recension på detta, jag har höga förhoppningar på att den ska vara vettigare än den förra. 
 
Väl mött i vårsolen! 
/Lisa
 
 
Kommentera inlägget här: