lisaihongkong.blogg.se

Kaffe med ägg och vietnamesiska pannkakor

Kategori: Allmänt

Så var jag tillbaka hemma i Hong Kong efter en härlig helg i Vietnam. Tack vare att mamma spenderat flera veckor där redan så visste hon precis vad som är sevärt, vilka restauranger som är trevliga att äta på och vilka affärer som är väl värda ett besök. Det gjorde att vi kunde turista rätt intensivt under den korta tid som jag var där.
 
Framförallt tror jag att kommer bära med mig två saker från Vietnamn; vattendockteatern och kaffet som serverades med skummad ägg-socker blandning på toppen. Oväntat gott! Maten i Vietnamn kändes också på många sätt fräshare än den buljongdrypande, feta maten som serveras på många restauranger här i HK. Fräscha vårrullar, grönsaksgrillspett och vietnamesiska pannkakor var riktiga höjdare. Staden Hanoi var också riktigt häftig, precis som HK. Men så oerhört olika. I Hanoi är trafikregler mer valbara än de är i övriga delar av världen jag besökt. Rödljus och övergångsställen respekteras knappast och vill man passera en väg är det bara att traska, på eget bevåg. Det gäller att försöka att röra sig i jämn takt, så att de övriga trafikanterna kan köra runt en. Minst sagt spännande. I och med att turistsäsongen inte riktigt dragit igång ännu så ser man extra mycket av lokalbefolkningens upptåg också, vilket jag tycker är mycket mer intressant än alternativet. Hanoi-borna lever, precis som människorna här i Hong Kong, sina liv på stadens gator och i parker,snarare än hemma i lägenheterna.Det gör att jag många gånger känner mig väldigt påflugen då en traskar rakt igenom en familjs söndagsmiddag påväg över till en restaurang på kvällskvisten.
 
 
Old quarters i Hanoi
 
Elledningskaos (också i Hanoi)
 
 
Kanske världens godaste soppa! Bilden gör den inte rättvis, men ni får helt enkelt tro mig!
 
Utsikt över en av de stora sjöarna i staden.
 
En gammal pagoda (ett storts tempel).
 
 
Pagodan från en annan vinkel.
 
Och en sista bild från Vietnamn på den helt klart minnesvärda vattendockteatern.
 
 Jag landade ganska sent på söndagskvällen och efter lite baggagestrul och annat så kom jag mig inte hem förrän närmare 11 pm. Men väckarklockan ringde trots detta på avsedd tid på måndagsmorgonen och då var det inte mycket annat att göra än att stiga upp och åka till jobbet igen. I veckan är det Gammon Civil och Land North som gäller, och måndagsförmiddagen spenderade jag på en rundvandring runt några av de aktuella landarbetena. Problematiken är snarlik den för foundations; logistikproblem, planering och kommunikation. På många ställen har de väldigt knappt om landyta för sina arbetsområden, så då får de leta alternativa lösningar såsom upphöjda gångvägar, konstgjord mark men framförallt ramper och nivåförändringar av befintlig mark.
 
Arbeten med installering av armeringsjärn vid en av pelarna.
 
 En liten gullig grävmaskin. Inte alla maskiner här är stora och bullriga!
 
Fördelen med att jag kommer hit just nu är att projektet  har kommit ganska långt. Många arbeten i olika faser är igång samtidigt och det finns därför mycket för mig att fördjupa mig i.Jag för en bra inblick i vilka problem som uppkommit så här långt under projektet, och får då  även förmånen att kika på hur de har valt att lösa dem. Ett intressant exempel, som jag nämnde ovan,  är de ställningar som iordnignsställts särskilt för fotgängare inom arbetsområdet. Nedan syns en sådan gångväg som separerats från motorvägen nedanför, av säkerhetsskäl. Men det blir också en fråga om utrymme och genom att använda mark som annars inte hade kunnat användas så optimeras markanvändningen. På sina håll är det riktigt snyggt gjort.
 
Arbetena utförs på sina håll väldigt nära inte bara järnvägen, utan också precis intill North Lantau Highway, motorvägen som går mellan city och Hong Kong International Airport (en med andra ord ganska trafikerad motorväg). Som man ser på bilden ovan så använder de vattenfyllda avskiljare för att säkra upp så att biltrafiken kommer på säkert avstånd från arbetsplatsen. Det är inte tillåtet att vistas mellan dessa barriärer och de som står "på sanden".
 
En ståtlig pelare tornar upp sig- redo för nästa steg..
 
Just det, jag skulle ju berätta lite om säkerhetskursen jag var påi fredags.I allmänhet tycker jag att det var en bra kurs. Jag förstår syftet, helt klart, även om jag kan tycka att det just i mitt fall kanske inte är fullt så rimligt (i och med att jag inte ska vistas något på arbetsplatsen mer än som besökare, eskorterad av andra). Men i korthet gick den ut på att kursledaren gick igenom de fem största riskerna med konstruktionsarbete, åtminstone här i Hong Kong. De är följande: Arbeta på höjd, fallande objekt, maskiner i arbete, elektricitet och drunkning. Fokus låg på proaktiva och preventiva åtgärder som Gammon antagit som generella för hela företaget (exempel på detta är använding av kropssele förankrad i en säkerhetslina vid arbete på mer än två meters höjd eller användning av flytväst vid arbete nära eller på vatten). Ansvarsfördelningen gicks också igenom med mycket fokus på vilket ansvar individen har, samt vad som händer om en väljer att inte följa reglerna (varningar distribueras i form av 'hålstämplar" på ett särskilt kort, vid fler än 3 varningar, som kan ges ut samtidigt vid grova överträdelser, så får inte vederbörande arbete på en byggarbetsplats förrän hen gåttt om kursen).
 
Jag fick ett riktigt tjusigt plastkort som bevis på att jag nu gått denna grundläggande kurs och därför har uppnått basala kunskaper i säkerhet på byggarbetsplatsen. De ordinarie arbetarna använder sig av dekaler och färger på hjälmarna för att signalera kompetenser och ansvarsområden. Alla som gått en säkerhetsinduktion enligt ovan fåt en klisterlapp, som ett exempel. Ett annat är att ansvariga trafiksamordnare, och lyftansvariga, har särskilda färger på hjälmarna för att det ska vara tydligt vem som fattar beslut i frågor rörande detta. De använder sig också flitigt av formulär, för att inspektera ställningar, konfirmera arbetsordrar, godkänna tester - kort sagt för allt. 
 
Problemet ligger dock fortfarande i att kommunicera detta till dem som arbetar ute på bygget. Det märks tydligt att de ändå väljer att "göra som dom alltid gjort" snarare än att följa de uppsatta säkerhetsföreskrifterna. Det är ingen lätt nöt att knäcka det!
 
Imorgon bitti ska jag vara med på en inspektion av stålarbetena innan gjutningen av pelaren kan påbörjas. Det blir spännande!
 
/Lisa
  
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: