lisaihongkong.blogg.se

Att bygga en bro - del ett punkt två

Kategori: Allmänt

 Jag tänkte komplettera gårdagens inlägg med lite fler blandade bilder från kontoret och arbetsområdet.
 
 
Här är en bild på min egna lilla kontorsplats. Märk väl den härliga muggen, jag tror att jag måste köpa med mig något liknande när jag reser hem sen, jag är väldigt förtjust i mönstret.
 

Provborrning ute på plattformarna.  
 
 
När utrymmet för pelaren borras ut ur berggrunden spolas bergrester och sediment upp och forslas sedan ner i denna vattenreningsanläggning. Detta är den första av ett antal bassänger och filtreringsanordningar genom vilka vattnet passerar, innan det senare återanvänds i produktionen.



Installation av förstärkningsburar inför gjutning. 
 
 
Gjutning av pelarna. Cementen pumpas från en uppsamlingsbil på en pråm bakom plattformen ner i dessa stora kärl. De lyfts sedan upp över höljet och innehållet töms via en tratt ner i "tremie"-rören.
 
Och här är lite översiktbilder av arbetsområdet:




 
  

Ovan lastas pråmar med tyngre och skrymmande material för transport ut till plattformarna. 
 
Här är två bilder från nyårslunchen tidigare i veckan:
 




Det är ett härligt gäng!
 

Slutligen tänkte jag visa en bild på vår transerplats, där vi byter från shuttlebussen som går mellan arbetsplatsen och tunnelbanan in mot stan. Här sjunger fåglarna jättehögt om kvällarna när vi traskar hemåt efter arbetsdagens slut och då känns det verkligen att jag inte är hemma i Sverige längre.
 
Idag lyser solen efter några dagar av moln och överhängande regn samt ganska kraftig vind. Det ser ut som att det ska hålla i sig till imorgon, och det håller vi alla tummar för att det gör! Staden lever verkligen upp på söndagar, så jag ser fram emot en ledig dag att kunna strosa runt bland turister och lediga lokalbor. Lite sol på det vore inte så dumt!
 
Härnäst ska jag också lägga upp ett inlägg om arbetsmiljön på bygget. Det är ett ämne som, tillsammans med miljöaspekterna för projekt i denna storlek, ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
 
Ha en riktigt fin helg därhemma och på återseende! 
 
Kommentera inlägget här: