lisaihongkong.blogg.se

Skärtorsdag

Kategori: Allmänt

Så var påsken 2015 i antågande. Idag har vi skärtorsdag och imorgon är min första av totalt 5 lediga dagar i rad, tack vare att påsken sammanfaller med Ching Ming-festival, som är en allmän högtid här I HK. Under påsken hade jag tänkt hinna med en resa ner till Macau, som ligger drygt 6 mil sydväst om HK och är, precis som HK, en särskild administrativ region under Kina. Macau var tidigare en portugisisk koloni och har präglats starkt av detta. Macau är också det enda stället I Kina där spel om pengar är tillåtet, så det har kommit att bli Kinas svar på Las Vegas. Jag, som aldrig varit i Vegas, har höga förväntningar om att det ska bli några spännande dagar. I övrigt är mina påskplaner fokuserade kring mat, vila och att hinna ikapp den sightseeing jag inte hinner göra under veckorna jag jobbar.

Men denna skärtorsdag representerar också avslutet av min femte vecka här hos Gammon. Den har jag spenderat tillsammans med delar av deras marina team, de som är ansvariga för pelararbeten ute på sjön (gjutning av pelarplatta samt pelare och installation av brosegment). Vi har fokuserat på de förstärkningsarbeten som görs i pelarplatta inför gjutningen av denna samt metodbeskrivningar för konstruktionen av själva pelaren. Vi har också gått igenom de utmaningar som denna del av projektet ställs inför, vilka skiljer sig lite från de utmaningar jag stött på hittills. De beskriver framför allt följande restriktioner:

1)      Många av arbetena sker på väldigt grunt vatten, på sina ställen är djupet bara dryga 2 meter. Detta innebär en begränsning i vilka typer av båtar och framförallt pråmar som kan användas vid transporter och lyft.

2)      I området lever de kinesiska vita delfinerna, som är en utrotningshotad delfinart som lever I pärlflodens delta. Under delfinernas kalvningsperiod, som infaller under perioden maj-juni, får inga arbeten som orsakar vibrationer i bergrunden utföras. Vidare måste alla arbeten upphöra även övrig tid om ”delfinvakterna” (anställda sakkunniga som ständigt övervakar arbetsplatsen på jakt efter dessa blekrosa varelser) upptäcker att delfinerna uppehåller sig inom 250 m från arbetsområdets gräns. Just detta händer dock väldigt sällan, delfinerna verkar hålla sig undan.

3)      Eftersom många av arbetena utförs i nära anslutning till flygplatsens start- och landningsbana så finns dessutom en maxhöjd på 53 m för arbetsmaskiner att förhålla sig till. Om arbeten måste utföras som kräver lyftkranar med en högre maxhöjd än så medför det att ett särskilt tillstånd måste sökas på förhand. För att inte störa flygtrafiken utförs sedan dessa arbeten nattetid, då en av banorna ofta är stängd för underhålll.

4)      Den fjärde restriktionen handlar om den farväg som passerar mitt genom arbetsområdet. Genom denna passerar väldigt mycket gods- och persontrafik dygnet runt och därför får inga arbeten som blockerar genomfarten utföras. Detta är inte praktiskt genomförtbart, emellanåt måste farleden blockeras på grund av arbetets art (det är svårt att installera brosegmenten annars) men även här måste tillstånd sökas i förväg från motsvarigheten till sjöfartsverket. Arbetena utförs sedan nattetid.

Dessa restriktioner gör att planeringsarbetet blir väldigt utmanande, eftersom de dessutom ständigt tampas med de övriga utmaningarna som kommer av att de arbetar tills havs.

Jag har även blivit inblandad i en intressant designutmaning som handlar som valet mellan prefabricerade eller platsgjutna sektioner av de så kallade ”seagul- pelarna”.

Här syns en illustration av en seagull-pelare.

Dessa är nämligen tekniskt väldigt svåra att platsgjuta, men de prefabricerade blir alltför tunga att lyfta på plats. Därför har en kombinerad strategi använts, där tre utav segmentets väggar prefabriceras medan förstärkningsarbetena samt igengjutning av ”hålet” i mitten samt den sista väggen görs på plats.

Och mer då? Jo, denna vecka har jag fått vara ingenjör på riktigt. Jag har tagit fram ett ”bar-schedule”, helt enkelt en plan för hur mycket, och vilka typer av armeringsjärn vi behöver beställa för en av pelarplattorna utifrån de ritningar vi fått från ARUP, som är vår underentreprenörer för designen. 

Det är inte varje dag jag behöver använda mig av en linjal i arbetet!

Nu väntar en eftermiddag med jobb och efter det en fullspäckad påskhelg med lite efterlängtad ledighet.
Ha det riktigt riktigt fint tills nästa gång, 

Lisa

Kommentera inlägget här: