lisaihongkong.blogg.se

Sista rycket

Kategori: Allmänt

Så går jag in på min sjunde och därmed också sista vecka hos Gammon Construction limited. Det kommer bli en lite brokig tid med en blandning av möten med designteamet och commercials, men jag har också tänkt lägga lite tid på att själv försöka fördjupa mig i miljöaspekterna av projektet. Jag har därför ägnat denna morgon åt att försöka få till ett möte med några av miljöteamets ingenjörer, i hopp om att det ska ha tid för det. Jag ska också hinna med några sista turer ute på bygget, då de senaste två veckorna helt enkelt varit mer fokuserade på design och planering, snarare än faktisk bygg och konstruktion. Det har hänt en hel del sen jag var ute sist – så jag ser fram emot att komma ut och undersöka närmare hur framdriften sett ut.
 
I helgen har vi verkligen dejtat andra sidor av Hong Kong. Vi har varit på historiska museet och på hike. Hiken gicks längs en delsträcka av ’Hong Kong trail’, en välkänd vandringsled på dryga 50 km som sträcker sig över hela HongKong ön. Delen vi gick kallas Dragons back, och har en vidunderlig utsikt ner mot de södra och östra delarna av ön. En lagom lång tur, dryga 12 km i kuperad terräng under en blå himmel med enstaka skuggande moln. En väldigt härlig dag!
 
Utsikten kan man då rent inte klara på!
 
Besöket på museumet var väldigt intressant, det med, och jag fick en helt annan bild av HongKong som region. Det har hänt väldigt mycket här de senaste 400 åren och det gav mig helt klart en lite bättre förståelse för området som det ser ut idag. Inte minst får jag en nyvunnen respekt för vilket påverkan miljö kan ha på en stad; torka, tyfoner, jordskred, lerskred samt inte minst den starka solen påverkar såklart människorna och stadens utveckling. Jag kan verkligen rekommendera ett besök!

En intressant sak är hur landbristen, kusterna i omgångar fyllts ut med jordmaterial för att helt enkelt skapa mer land. Den delen jag bor i , Wan Chai, låg tidigare precis vid kusten. Kartan är indexerat enligt hur, och när, utfyllnaderna skett. Jag ska inte gå in på de miljömässiga problemen med denna typ av stadsutveckling. Vi kan bara konstatera att det blir problematiskt i längden.
 
Zoomar vi ut lite, så att hela HongKong syns, är det i sammanhanget också intressant att visa denna bild. Den vitaktiga ön till vänster i bild, där flygplatsen ligger, är helt människobyggd. Den är typ en tredjedel av HongKong-öns totala storlek, det är inte klokt.
Jag tänkte under denna vecka skriva ett mer generellt inlägg om hur jag upplevt HongKong under min vistelse här. Nu ska jag dock ta tag i den fortsatta planeringen av denna vecka och sedan gjupdyka tillbaka ner i designteamets härliga värld.
 
På återseende!
/Lisa
 
 
Kommentera inlägget här: