lisaihongkong.blogg.se

Mot nästa äventyr

Kategori: Allmänt

Så har då dessa sju veckor kommit till ett slut och jag kan bara konstatera, med risk att låta klyshig, att det har gått väldigt fort. 
 
Jag kommer att ta med mig så mycket från den här resan, lärdomar som jag tror kommer att vara till stor nytta i mitt fortsatta arbete. Det handlar framförallt om tre saker. För det första så har jag lärt mig väldigt mycket om själva konstruktionen av broar, de tekniska svårigheter och utmaningar som kommer med att arbeta i vatten samt i så nära anslutning till befintlig, och aktivt, infrastruktur.  För det andra så har det varit väldigt givande att se saker och ting ur en entreprenörs perspektiv. Det skiljer sig ganska mycket många gånger från hur vi som beställare resonerar, framförallt vad gäller inställningen till samhället och allmänheten i övrigt (där vi på trafikverket till exempel alltid måste ta hänsyn till alla medborgare). För det tredje, och sista i detta resonemang, så har jag lärt mig mycket om kulturen här i Hongkong, den väldigt avslappnade inställningen till möten och kanske framförallt den emellanåt nästa märkliga detaljstyrningen av saker och ting. Detta grundar sig dock i just kulturskillnader, sprugna ur att utbildningsnivån historiskt sett har skiljt sig kraftigt åt mellan ledning, ingenjörer och arbetarna här i HK. Det som anses normalt i Sverige i form av ifrågasättande, eget tänkande och ansvarstagande har inte riktigt fått fotfäste här.
 
Så här såg arbetsplatsen ut i augusti 2013. 
 
Och så här ser det ut idag. Mina kollegor har lovat mig att fortsätta skicka uppdateringar om projektets framdrift framöver. Om ett år är planen att den ska kunna tas i bruk, men jag tvivlar. Sandplätten på andra sidan är inte mycket att ansluta bron till i dagsläget.  
 
Nu sitter jag på en restaurang i centrala HK, blickar ut över Kowloons skyline och tar in så mycket jag kan av stadens atmosfär innan morgondagens flygresa hemåt. Jag kommer att sakna den. 
 
Hemma väntar nästa äventyr. När jag reste skulle arbetet precis dra igång och sedan dess har både vårt delprojekt och det gemensamma projektkontoret hunnit flytta till nya adresser. Även om mitt traineeprogram fortlöper fram till och med i mars nästa år så ser jag fram emot att grotta ner mig i DP tunnel söders förehavanden. Det blir en bra vår och sommar!
 
Varma hälsningar,
Lisa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: