lisaihongkong.blogg.se

Min vardag i bilder

Kategori: Allmänt

Det hinner faktiskt hända lite saker under 5 veckor och jag tänkte därför uppdatera er lite om min vardag i bilder.

Okej, så vi vi börjar väl med det viktigaste: reflektioner om kaffe i ett te-land. Det finns en kaffemaskin på kontoret. En maskin pa ett platskontor där vi är kanske 150 personer placerade. Denna maskin fylls bara på med bönor ibland, så det är långt ifrån varje dag det finns några bönor alls att brygga kaffe på. Men kära vänner, det finns faktiskt snabbkaffe också, så vi inte ska dö i koffeinabstinens. Snabbkaffe av sorten som finns har jag dock svårt för, då föredrar jag faktiskt den kaffe-mjölk-teblandning som går att köpa i kantinen, och som syns på bilden nedan. När jag råkar sova förlänge på morgonen så brukar jag köpa en kaffekopp och en toastmeny med antingen ägg eller jordnötssmör till frulle. Det kostar mig inte mer än 20 kr det, inte dumt!
 
Hemma dricker jag mitt kaffe kolsvart, så min kropp är inte riktigt med på denna hastiga förändring i dryckesintag.

Nedan syns menyn med den mat som går att köpa i kantinen på platskontoret. Intressant är att det serveras både frukost, lunch och afternoon tea i alla möjliga former (som exempelvis en låda kycklingfötter). Jag brukar hålla mig till vegetariska mackor i olika former.
Vill man till exempel ha en kall dryck kostar det alltid 5 kronor extra (varm dryck ingår)
De gillar fiskar och sköldpaddor i det här landet också. Inne i kantinen finns ett stort akvarium och utanför finns en damm med sköldpaddor och en med stora färglada fiskar.
 
De gillar att tränga ihop sig på en liten yta!

Helger och kvällar gillar jag att se mig omkring. Victoria Peak, och The Peak Tram som tar en upp dit i en gammal härlig spårvagn, är en riktig höjdare.


 
Båtturerna i Victoria harbour är också dom något särskilt.
 

HongKong är ett väldigt rent land, och straffen för nedskräpning är höga. Det är också förbjudet att äta och dricka på alla kollektiva transporter och inne på stationer (MTR, buss, färjor etc). Det är också ett land av förmaningar. överallt möts man av uppmaningar om att vara försiktig, akta sig och som sagt - inte bryta reglerna. Ibland stöter jag på saker som särskilt får mig att fundera.

Typ som den här paragrafen ur en lagtext rörande aktiviteter i tunnelbanan. Märkligt specifikt att en person inte får kasta missiler inom järnvägsområdet.
En annan lite rolig kuriosa är att de varje onsdag morgon kör ett gemensamt morgongympapass, alla som sitter på detta platskontor. I samband med det briefas vi också om utvalda teman, exempelvis miljöåtgärder i projektet eller inträffade arbetsplatsolyckor. Bara den senaste veckan har tre personer omkommit i olyckor på byggarbetsplatser i HK, vilket uppmärksammades särskilt denna onsdagen. Jag har gjort en liten jämförelse mellan Sverige och HK när det gäller just arbetsplatsolyckor inom anläggningsindustrin. Resultatet av den tänkte jag presentera i ett senare inlägg.
 
Till veckan väntar några spännande dagar med design-teamet, men först ska jag vara ledig lite till.
Glad påsk på er!
 
/Lisa
Kommentera inlägget här: