lisaihongkong.blogg.se

Miljö och underhållsplattformar

Kategori: Allmänt

Den här veckan tittar jag, under tiden jag har mellan andra åtaganden för designteamet och commercials, närmare på de kontraktuella kraven för miljöledning som finns på projektet från beställarens sida. Det är väldigt intressant, det skiljer sig kraftigt från hur vi jobbar med miljö på vårt projekt hemma. En av de kanske största skillnaderna handlar om detaljstyrningen av bl.a. organisationen för teknikstödet rörande miljö inom entreprenörens organisation. Kvalifikationer, och mängden erfarenhet specificeras i kontraktet och även precis hur miljöronder och liknande ska utformas. Specifikationerna uppgår til mer än 50 sidor, och jag har ännu inte riktigt tagit mig igenom allt.

Syftet med projektets miljöarbete är dels att minimera dess miljöpåverkan och dels att säkerställa att miljölagstiftnigen följs. Och lagstiftningen är omfattande, med förordningar för allt ifrån miljökonsekvensbeskrivningar, luftföroreningar, buller, vattenföroreningar, avfallshantering, dumpning av avfall i hav samt bevarande och skydd av träd. De åtgärder som har vidtagits för att åstadkomma detta sträcker sig från användningen av delfinövervakare till särskilda farleder för båtar, vattning av mark för att minimera dammning och täckta lastbilar. Allt vatten behandlas innan de släpps ut i havet igen och droppskydd används under alla maskiner för att minimera olje- och kemikaliespill till mark och vatten. Hade jag haft fler veckor här hade jag velat arbeta mer med miljöteamet, för att se närmare hur de går sina ronder och hur den operativa verksamheten ser ut i verkligheten. Men, sju veckor är inte en så lång tid trots allt – och den tiden har helt enkelt inte funnits.

Jag har dessutom spenderat en stor del av denna vecka med att hjälpa designteamet att ta fram en illustration av en ny lösning för de plattformar som ska användas inne i bron för framtida underhåll. Igår åkte jag förbi huvudkontoret på eftermiddagen och träffade Lambeth som hjälper till att ordna med bl.a. riskbedömningar för de temporära arbetena som Gammon gör. Kulturen av underentreprenörer i olika former är väldigt stark här. Lambeth är helägt av Gammon, och jobbar enbart åt Gammon, men är helt åskilda från dem i övrigt och kommer in som konsulter vid behov.


Här kommer lite blandade bilder från de senaste dagarna.

Tramtur längs Causeway Road.
 Projektkontoret
Stranden vi anlände till efter vandringen i söndags, en superfin liten strand på södra sidan av Hongkong-ön.
 
Solnedgång över Wan Chai och Causeway Bay. Och stopp i trafiken. Trafikkaos är dock något som inte är jättevanligt, om en jämför med situationen i Stockholm. De mest vanligt förekommande fordonen på gatorna är bussar (och minibussar) samt taxis. Privata bilar är dyra att äga, och köra, härnere emedan kollektivtrafiken är billig och har väldigt hög turtäthet. Det är något jag kommer sakna när jag åker hem, hur fantastiskt lätt det är att ta sig överallt.
Palmer och bussar!
 
Causewaybay typhoon shelter i skymningen
De senaste dagarnas arbete  
 
Resten av veckan ska jag nu spendera med commercials, det tror jag blir en bra avslutning på min tid här.
 
Solvarma hälsningar,
Lisa

 

Kommentera inlägget här: